Poland

ITALIA - Scuola Primaria
  ITALIA - Instituto Superiore
  LATVIA

Evaluation of the meeting in Poland
  Evaluation of the meeting in Cyprus
  Evaluation of the meeting in Portugal
  Evaluation of the meeting in Turkey
  Evaluation of the meeting in Bulgaria
  Evaluation of the meeting in Italy
  Evaluation of the meeting in Latvia

Poland

Escola do Ensino Básico 2º/3º
Ciclos Professor Paula Nogueira
in OLHAO

for wonderful meeting in Portugal!

Relacja z trzeciego spotkania Szkół Partnerskich w Portugalii -

OLHAO - (09)10-14 (15) maja 2012

09 maja 2012 r.

podróż do Portugalii

Wybraliśmy najbardziej ekonomiczne połączenie do Portugalii, uczestniczyło w nim 3 nauczycieli (w tym pani wicedyrektorka szkoły- Jadwiga Banasik) i 2 uczniów, którzy pojechali w nagrodę za liczne działania projektowe, wysoką umiejętność komunikacyjną w języku angielskim oraz gościli uczniów cypryjskich w swoich domach podczas ich wizyty w Polsce.

Pierwszy dzień wizyty

10 maja 2012 r.

Zostaliśmy bardzo serdecznie przyjęci w szkole, podczas powitania przekazaliśmy pamiątki z Polski - foldery informacyjne, przybory kuchenne wykonane przez naszych uczniów i ozdobione metodą decoupage przy współpracy z podopiecznymi Fundacji Bł. Brata Alberta, sery, które smakowały Portugalczykom w Polsce. Otrzymaliśmy Certyfikaty Uczestnictwa i wiele pamiątek. Poznaliśmy szkołę, zasady jej funkcjonowania, wiele ciekawych rozwiązań wykorzystamy w naszej szkole. Zwiedzanie szkoły oparte było na wykonywaniu zadań przez delegacje co sprawiło nam wiele satysfakcji i pozwoliło lepiej się poznać. Po lunchu, na którym mieliśmy okazję poznać kuchnię portugalską i regionu Algarve, udaliśmy się na konferencję w czasie której szkoły przedstawiały wykonanie kolacji kraju partnerskiego.

My prezentowaliśmy film z wykonania kolacji kraju partnerskiego, czyli Portugalii. Uzyskał on od Gospodarza wizyty bardzo wysoką ocenę i gratulacje. Możliwość zobaczenia wykonanych prezentacji i filmów z krajów partnerskich na temat kolacji, była znakomitą okazją do poznania tradycji żywieniowych, potraw regionalnych i sposobów przygotowywania posiłków.

Kolację spożyliśmy w szkole, została ona przygotowana przez uczniów szkoły, była wybornym, estetycznie przygotowanym posiłkiem, a uczniowie sprawdzili się w swoich umiejętnościach kulinarnych.

Drugi dzień wizyty

11 maja 2012 r.

W drugim dniu wizyty udaliśmy się do Hiszpanii, do Sevilli, gdzie zwiedziliśmy Park Marii Luizy z kompleksem zamkowym, starą dzielnicę Santa Cruz, nawiedziliśmy Katedrę Najświętszej Marii Panny, która jest największą kadetrą na świecie. Uczestnicy po wspinaczce na wysoką wieżę, podziwiali panoramę miasta.

Lunch spożyliśmy w restauracji torreadorów, gdzie poznaliśmy niektóre tradycyjne dania kuchni hiszpańskiej. Udaliśmy się na Arenę Walki Byków, co wpłynęło na rozwinięcie naszej świadomości kulturowej o Hiszpanii. Koordynatorki hiszpańskie przygotowały nam w ten sposób bardzo interesujący dzień pobytu, pozostanie on na długo w naszej pamięci.

Trzecie dzień wizyty

12 maja 2012 r.

Trzeciego dnia udaliśmy się do miasta Olhao celem zwiedzania i podziwiania pięknej architektury miasta skąpanego w białym kolorze budynków. Poznaliśmy organizację marketu warzywnego i rybnego, mieliśmy okazję zobaczenia wielu regionalnych produktów żywnościowych, np. różne gatunki ryb, miód, owoce i warzywa. Następnie popłynęliśmy promem na wyspę, która jest Parkiem Narodowym. Tam podziwialiśmy wyjątkową roślinność, piękne widoki oceanu, spożyliśmy lunch- typowy dla tego regionu, co wzbogaciło naszą wiedzę o kuchni portugalskiej. Po lunchu odbyła się konferencja koordynatorów, na której podsumowaliśmy dotychczasowe rezultaty naszych działań, opracowaliśmy ankietę ewaluacyjną po pierwszym roku działań projektowych, zaplanowaliśmy kolejne zadania i wizytę w Turcji.

Czwarty dzień wizyty

13 maja 2012 r.

W czwartym dniu udaliśmy się autokarem na przystań jachtową, skąd wypłynęliśmy w rejs katamaranem trójżaglowym w dwugodzinną podróż. Celem nasze wyprawy były naturalne groty nabrzeżne, plaża i wypoczynek. "Piraci" przygotowali nam na plaży grilowany zestaw ryb i mięsa, sałatki, owoce. To  dla dzieci wspaniała piracka uczta, ciekawa propozycja przygotowania lunchu podczas letniego wypoczynku. Wieczorna kolacja to z kolei okazja do rozmowy z naszymi przyjaciółmi przy muzyce fado na żywo w hotelowej ekskluzywnej restauracji.

Piąty dzień wizyty

14 maja 2012 r.

W piątym dniu wizyty udaliśmy się do Tawiry, miejsca o bogatej kulturze i tradycji oraz burzliwej historii, zwiedziliśmy miasto i zrobiliśmy drobne zakupy. Kilka kilometrów za miastem,  z autokaru zobaczyliśmy miejsce pozyskiwania soli morskiej na otwartym obszarze, to miejscowa fabryka soli.

Tawira to miejscowość, której mieszkańcy zajmowali się połowem tuńczyka więc na lunch spożyliśmy ogromnych rozmiarów tuńczyka, sałatkę z ośmiornicy i wiele deserów. Udaliśmy się następnie pociągiem turystycznym na plażę, którą charakteryzuje mnóstwo kotwic pozostawionych tu przez rybaków łowiących tuńczyka.  Ostanią kolację spożyliśmy w tawernie, gdzie smakowaliśmy niepoznane dotąd potrawy portugalskie. Świętowaliśmy urodziny Koleżanki z Łotwy i Kolegi z Cypru. Wspólne tańce zakończyły nasze wspólne już trzecie spotkanie projektu Comenius.

Wniosło ono bogactwo doświadczeń zarówno tych dotyczących bezpośrednio naszego projektu, jak również pozwoliło poznać kulturę, historię, tradycje, symbole regionu Algarve w Portugalii. Dodatkowo wpłynęło na pogłębienie naszej serdecznej przyjażni. Mieliśmy znakomitą okazję do ćwiczenia naszych kompetencji językowych. Ucziowie wzmocnili w tym względzie motywację do nauki języków obcych. Było to wartościowe i piękne spotkanie. Dziękujemy Organizatorom tego niezapomnianego spotkania!

Relację z trzeciego spotkania szkół partnerskich przekazała Radzie Pedagogicznej koordynatorka, Bernadetta Utzig. Zaprezentowała szczegółową prezentację. Nauczyciele mogli posmakować pieczone orzeszki - poczęstunek od Koordynatorki z Turcji Evrim Apaydin. Serdecznie dziękujemy!

PORTUGAL the third meeting May 2012

Olhao
10th - 14 th May 2012
Click on the photo and watch the films

Визита в Португалия  /09-14май 2012г/

Предвид далечната дестинация, визитата се осъществи само от координатора А.Славейкова и ученичката Яна Минкова от 5а клас.
09.05.12
Пътуване :София-Мадрид-Фаро-Оляо
Предварително планираната среща в Мадрид с турската делетация направи дългото пътуване по-интересно. Разполагахме с много време за разговори и опознаване докато чакахме поредния полет. Между децата се зароди приятелство.
Привечер пристигнахме в хотела. Настанихме се и излязохме на разходка, за да разгледаме градчето в компанията на приятели.
10.05.12
На сутринта се видяхме и с останалите партньори. По лицата на всички имаше усмивки. Бяхме щастливи, че отново сме заедно. Пред хотела ни чакаше автобус, който ни закара в училището.Домакините ни посрещнаха радушно.Снимахме се на входа. После направихме една опознавателна обиколка. Представиха ни училището по много интересен и нестандартен начин, включвайки всички участници в една игра. Разделиха ни на отбори по 7 човека. Ученици и учители заедно трябваше да разгадаваме загадки и да участваме в забавни предизвикателства. Рисуването с кафе беше едно от тях. Друго интересно бе да наберем непознат зеленчук от тяхното опитно поле. Играхме и на една традиционна игра, която е изключително забавна за големи и малки. Децата готвиха заедно и правиха кратък анимационен филм, с помощта на учители. После в залата на училището всеки координатор представи предварително подготвена презентация.Поднесохме традиционни  подаръци на ръководството на училището и представителите на местните власти.  Вечерта се насладихме на подбрани ястия от португалската кухня. За доброто настроение се погрижиха музиканти и танцьори от училището.
11.05.12
Поради близостта с Испания, испанските ни партньори организираха екскурзия до Севиля. Под палещите лъчи на слънцето и при температура от 38 градуса успяхме да разгледаме двореца, катедралата и арената за борба с бикове. Обядвахме и в местен ресторант. Така успяхме да се докоснем до тахната история и култура и да опитаме от богатата на вкусове и подправки кухня.
12.05.12
Денят ни започна с опознавателна обиколка на Оляо. После програмата продължи с интересни и екзотични преживявания, което още повече укрепи приятелството между всички участници. Качихмесе на корабче,което ни отведе на остров близо до града. В кокетно ресторантче близо до фара, опитахме морски деликатеси, характерни за португалската кухня. След това децата играха игри на плажа под ръководството на учители от училището, докато ние координаторите проведохме работна среща. На нея оценихме постигнатото и набелязахме следващите задачи. Изготвихме въпросник, в който учители,ученици и родители да дадат оценка за работата на проекта до момента./Той беше попълнен след завръщането ни и обобщените резуртати както и всички презентации са качени на сайта на проекта./
13.05.12
Приключението продължи с екскурзия до съседния голям град-Фаро.Той е известен курорт с летище и яхтено пристанище. Там се качихме на голама яхта, която ни отведе до самотен плаж. Децата се забавляваха заедно. Тичаха по брега, правиха си пясъчни замъци, събираха екзотични миди и се изкъпаха в топлите води на Атлантическия океан. Миризмата от барбекюто подсили апетита им и скоро се изви опашка от гладни. Яденето беше толкова вкусно! А умората от преживяното си каза думата на връщане. Пейките на палубата се превърнаха в легла. Каква картинка бяхме всички…Сладка умора.
Завърши още един прекрасен ден, а с него и нашата визита.
14.05.12
Оляо-Фаро-Порто-Мадрид-София
Завърнахме се в родината с много впечатления и много приятели.
До нови срещи в Турция през октомври.

Antoanela

The first day in Portugal by Bulgarian group -

film:

VISIT IN SPAIN

SEVILLA

11th MAY 2012

THANK YOU DEAR ANA and SANDRA

FOR ORGANIZING

A WONDERFUL DAY IN SEVILLA !

SEVILLA - May, 2012, Bulgarian film

Севиля Portugal meeting

Uwaga

Bulgarian film about the meeting in Portugal,

on the island

Португалия-Оляо и остров Фарол

Uwaga

The meeting in Portugal in pictures (by Polish team)

Paulo Portuguese Coordinator

Polish team

Maestranza, Sevilla

Paulo - portuguese Coordinator in front of the cathedral in Sevilla

Daria, dinner at the hotel restaurant with fado music

the first lunch

dinner

project activities at school, Olhao

Daria in Tavira

Portuguese Students during the meeting in Portugal

showed us their film about the activity:

"Cooking Polish dinner" . They were cooking "GULASH".

EXCELLENT WORK!

Hungarian Students prepared Cypriot Dinner -

MEATBALLS:

link to film:

Polish Students are cooking Portuguese dinner

Link to Polish film:

Polish film showing what our students like eating for dinner

POLISH DINNER INTERVIEW

Italian Dinner by the students from:

Istituto D'Istruzione in Pontecorvo

cena italiana

Yummy!

We present films by students from Primary School

in Pontecorvo.

They were cooking different Turkish dishes .

insalata turca classe 5

insalata turca classi terze

izmir classi 2

izmir classi 3

Uwagahttp://youtu.be/sS6UAIOQ044

riso pilav classi 5

Miniatura

Italian recipe pizza for dinner

By students from Primary School in Pontecorvo

cooked Spanish dish

for the meeting in Portugal

May 2012

Questo è il video su piatto spagnolo fatto dai ragazzi quando era previsto lo scambio di ricette

Ricetta tortilla

ARE COOKING HUNGARIAN DINNER

TURKEY

Italian pizza made by Turkish Students

for "An Extra Place at Table"

Comenius School Partnership Project 2011-2013.

ITALIAN PIZZA

ITALIAN PIZZA IS DELICIOUS ! YUMMY !

Italian students from

Primary School in Pontecorvo , Italy

are cooking Turkish dish

" cuochi italiani per cibi turchi "Uwaga

Italian students from

Istituto Superiore d'Istruzione in Pontecorvo

present:

cena spagnola cucinata dagli italiani

PARMIGIANA is an Italian food

prepared by Turkish Students.

It is again an Italian food,

"Panzanella"

prepared by Turkish students.

Polish dinner in Portugal

Portuguese students

will cook Polish dinner.

We sent them Polish

typical recipes in March 2012.

POLISH DINNER

SALAD PREPARED BY STUDENTS

from Primary School nr 8 in Chrzanów

POLISH DINNER - pierogi

Our project on TV
     WE STUDY LANGUAGES
     Comenius Corner
     Special food for special occasions